Hvorfor du bør velge kiropraktor ved bekkenløsning

Helsetjenester artikler
Linda Therese Stadeløkken

Mange kvinner opplever bekkenløsning i forbindelse med graviditet. Dette kan være smertefullt og hemmende. Så hva kan man gjøre for å behandle bekkenløsning når den først er der?

Hva er bekkenløsning?

Kvinnekroppen går igjennom en god del endringer i forbindelse med graviditeten og noen ganger kan disse føre med seg smerter eller ubehag som kan være hemmende for den vordende moren. Mye av det som skjer i kroppen handler om at kroppen og hodet gjør seg klar til det som blir en tøff oppgave, nemlig det å føde barnet og det å ta seg av barnet i etterkant.

En av disse endringene i kroppen skjer i leddbånd og brusk i bekkenet fordi kroppen gjør seg klar til å føde barnet og i den prosessen skilles det ut et hormon som heter relaxin og dette gjør forbindelsene mellom de forskjellige bein i bekkenet blir løsere. Relaxinet påvirker nemlig leddbåndene slik at de blir litt løsere og dermed går beina i bekkenet litt mer fra hverandre. Dette gjelder spesielt i området kalt symfysen som er den forreste delen av bekkenet. Uten denne prosessen vil det rett og slett ikke være plass i bekkenet for å få barnet ut.

Bekkenløsningen vil som regel bli bra når fødselen er over. Men det finnes allikevel vel en del kvinner som sliter med kroniske smerter i rygg og bekken etter fødselen. Nettopp derfor er det viktig å forebygge og ikke minst få riktig behandling når bekkenløsningen er i gang. Men hva er egentlig den rette behandlingen? Det vil jo variere hvor sterkt plaget man er av bekkenløsningen. Noen kan ikke bevege seg lengre enn fra senga til do de siste månedene i svangerskapet, mens andre ikke kjenner noe.

Bekkenløsning eller bekkenlåsning?

For å kunne vite om du har bekkenløsning, er det greit å lese seg opp på symptomene slik at du vet hva du skal se etter. Dette er også sånne ting du kan snakke med legen din om, slik at du er forberedt og eventuelt kan jobbe litt forebyggende om det vil ha noe å si for deg. Først og fremst handler symptomene om smerter som kommer som følge av belastning i bekkenområdet og nederste delen av ryggen. Smertene kommer gjerne når du er i bevegelse, som for eksempel når du går eller endrer stilling. I situasjoner der du er nødt for å rotere bekkenet som for eksempel når du går i trapp, skal ut av bil eller opp av sofaen. Smertene sitter gjerne fremme i bekkenet og stråler nedover i lysken og bena. Smertene har en tendens til å bli verre utover dagen.

Smertene kan være til forveksling lik de man opplever når man får bekkenlåsning. Også disse smertene stråler ned til lysk og lår, men vil også sitte i sete. I motsetning til bekkenløsning er ikke bekkenlåsning nødvendigvis knyttet til graviditet og både menn og kvinner kan oppleve dette. Smertene ved bekkenlåsning kan komme av omtrent samme årsaker som bekkenløsningen og det handler gjerne om brå bevegelser, løft og inaktivitet. Mange opplever at smertene kommer som følge av stress, mistrivsel og overvekt også.

Når det kommer til å stille diagnosen så vil legen gå gjennom din sykehistorie og gjerne se på bevegelser, hvor smertene sitter og hvordan de utarter seg. Man kan for eksempel se på om pasienten har en veldig sakte eller vraltende gange. Mange vil automatisk redusere bevegelsene når de opplever disse smertene, men det er viktig å komme seg til lege for diagnose og behandling kjapt. Det er nemlig her en av de viktigste forskjellene er, man bør redusere bevegelser når man får bekkenløsning. Når man har bekkenlåsning derimot er det viktig å holde seg i bevegelse så langt man klarer og da kan det være greit med smertestillende og betennelsesdempende. Selv om leger nok strides litt her og man kan få motstridende beskjeder som for eksempel at man ikke skal ta smertestillende fordi man ikke vil kjenne smertene og dermed gå på hardere og oppnå mer skader.

Kan man forebygge?

Både når det gjelder bekkenløsning og bekkenlåsning kan man faktisk forebygge en god del. En av de beste måtene å forebygge på er gjennom trening og fysisk aktivitet. Sørg for å ha minst en halv time fysisk aktivitet hver dag, enten det er å gå frem og tilbake til t-banen, løpe en tur eller ta en tur i svømmehallen. Hvordan du gjør det er opp til deg. Svømming kan anbefales ettersom det å bevege seg i vann er mykere for kroppen og det kan gjøres uavhengig av om du har problemer med korsrygg og bekken. Svømming er perfekt, spesielt om du er overvektig og har lyst til å komme i bedre form uten å belaste muskulatur og ledd mer enn nødvendig i prosessen. Ettersom man er vektløs i vannet vil man ikke få de samme belastningskadene som kan komme ved andre treningsformer.

En annen ting som er nødvendig for å forebygge smerter i korsrygg er faktisk å ta vare på sin psykiske helse. Mange opplever gjerne at stress, depresjoner, angst og andre psykiske lidelser kan manifestere seg psykosomatisk om man ikke får hjelp tidlig i sykdommens forløp. Spenninger kan sette seg i hele ryggraden og gjerne bli forverret i forbindelse med for eksempel graviditet eller store anstrengelser.

Tenk ergonomisk! I løpet av hele dagen sitter eller beveger du deg, gjerne likt hver eneste dag. Trening vil styrke muskulaturen i området men det er også lurt å tenke på hvordan du bruker kroppen i dagliglivet. Sitter du stille foran datamaskinen hele dagen, eller jobber du i barnehage hvor du kanskje har muligheter til å være mer fysisk aktiv? Tar du heisen til tredje etasje istedenfor å gå opp? Tenk også på at holdningen din har mye å si for hvordan det går med ryggen din.

Hvilken behandling bør du velge?

Etter at diagnosen er stilt så gjelder det å finne frem til behandling som fungerer bra for nettopp deg. Bekkenløsning kan være smertefullt og det bør være stort fokus på det å behandle slik at man unngår senskader etter fødselen. Men det er også viktig å lindre symptomene gjennom for eksempel å bevege leddene mindre og eventuelt en form for belte eller korsett som kan klemme hoftekammene sammen. Man kan også lage en «slide» som kan brukes slik at man får beveget og snudd seg lettere i sengen eller i bilen. For noen kan det også være nødvendig med bruk av krykker slik at belastningen blir mindre når man går.

Det kan for eksempel lønne seg å gå til behandling hos fysioterapeut eller kiropraktor for å få bukt med de verste plagene som oppstår. Men hvem har sagt du bør fokusere på bare den ene eller den andre? Fysioterapi vil du uansett få dekket, og du vil få dekket deler av kiropraktorregningene dine også. Det som er viktig å huske her er at en fysioterapeut jobber mest med bevegelse og kroppens funksjoner gjennom å mobilisere og øvelser for ledd og muskulatur. Fysioterapeuten har ikke lov til å manipulere før vedkommende har tatt en videreutdanning for å bli manualterapeut.

En kiropraktor vil ha mulighet til å jobbe med forskjellige metoder. Den viktigste er manipulasjon hvor kiropraktoren manuelt stimulerer muskulatur og ledd slik at muskulaturen og leddene blir mer stabile og at smertene dermed slipper. Metoden kalles også leddkorreksjon og det betyr i praksis at kiropraktoren strekker musklene og leddkapslene slik at ryggsøylen normaliseres og signaler igjen kan passere gjennom ryggraden uten hindringer. Når alt fungerer som det skal vil økt stimuli også være med å stabilisere muskulaturen og dermed også ryggsøylen. Men kiropraktoren vil også ta i bruk massasje og andre metoder som han finner gunstige.

Det er mange som er i tvil om de bør gå til kiropraktor når de har bekkenløsning eller andre problemer med bekkenet. Under graviditet er mange redde for at kiropraktoren skal kunne komme til å skade barnet under behandlingen. Dette er en myte, barnet vil overhode ikke bli skadet under behandling av kiropraktor ettersom kiropraktor har inngående kunnskap om kvinnekroppen og barnets posisjon. Kiropraktoren har inngående kunnskap om anatomi og har tilgang til å henvise videre til spesialisthelsetjeneste og gi sykemeldinger om det er nødvendig.  Utdannelsen som kiropraktorene må igjennom er 5 år lang og det er et sjette år hvor man er i turnus. Etter endt utdannelse ender mange opp med å jobbe i offentlig sektor men det finnes også privatpraktiserende.

Har du problemer med bekkenløsning vil en kiropraktor kunne hjelpe deg med å få stabilisert korsrygg og bekken slik at smertene dempes. Massasje er også en behandlingsform som kiropraktoren kan bruke. En kropp som lever med veldig mye smerter vil spenne muskulaturen og da får man en ond sirkel der man får mer smerter, og enda stivere muskulatur. Terapeutisk massasje vil hjelpe til å myke opp muskulaturen igjen, slik at man får brutt den onde sirkelen.

Hva med nervesystemet?

Mange tenker at kiropraktoren sin hovedoppgave er å lokalisere biomekaniske feilfunksjoner og korrigere disse. Men det handler faktisk også om nervesystemet. En ting er å fikse opp i selve muskulaturen og benbygningen, men problemer i bein og muskulatur kan også føre til problemer med nervesystemet ettersom låsninger fører til at signaler ikke kommer frem til hjernen. Nervesystemet består av et sentralnervesystem og det perifere nervesystemet.

Mellom ryggvirvlene ligger også små muskler og leddkapsler som sender informasjon inn til sentralnervesystemet om posisjon og bevegelse. Et ledd som beveger seg normalt sender da normal informasjon (stimulering) inn til nervesystemet, informasjonen blir integrert og responsen er økt aktivering/stramming av muskulatur som ligger nærme ryggraden for å stabilisere ryggen. – Sondre Langli, forskning.no

Sentralnervesystemet er selve hjernen, hjernestammen, lillehjernen og ryggmargen. Alle nerver som går fra hode, nakke, brystrygg, korsrygg/bekken er det som kalles det perifere nervesystemet. Ettersom sentralnervesystemet og dets informasjon må gjennom ryggsøylen før den kommer til kroppens organer er det viktig at det ikke møter hindringer på veien.  Vi trenger mekanismene stimulering, integrering og respons/aktivering for at nervesystemet skal fungere optimalt.

Øvelser som kan forbedre

Men det finnes ting du kan gjøre selv, som også kan være med å gjøre effekten av ditt besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor enda mer virkningsfullt. Å leve med bekkenløsning er noe kvinner har gjort siden tidenes morgen, og det er derfor naturlig at det er kommet mange gode råd som kan hjelpe deg til en enda bedre hverdag etter hvert som graviditeten skrider frem.

Først og fremst er det viktig at du respekterer din smerteterskel. Noen tåler mer smerte enn andre, men smerten er generelt sett en måte kroppen sier ifra om at nå overbelaster du kroppen din. Enten du gjør husarbeid hjemme eller er på jobb hvor du skal prestere i løpet av dagen, så er det viktig at du tar pauser med jevne mellomrom. Da unngår du denne overbelastningen som kan gi mer smerter. Det er viktig med god kommunikasjon med din arbeidsgiver slik at dere begge er klare på hva arbeidsgiver forventer, og hvordan de kan tilrettelegge for deg slik at din arbeidsdag blir så bra som mulig. Dette kan være med å forlenge tiden du kan være i jobb i løpet av svangerskapet.

Når det kommer til bevegelser er det en regel og det er at du skal unngå kjappe, veldig store og veldig brå bevegelser. Dette vil også være med å redusere smertene ettersom dette er noe av det som trigger smertene ved bekkenløsning. Ikke vær redd for å be om hjelp fra mann, barn, øvrig familie eller venner. Husarbeid du klarer å gjøre til vanlig kan være tyngre å gjøre når du er gravid, og du kan trigge smerter ved bruk av brå bevegelser. Når du skal gjøre oppgaver som tar tid, prøv å sitt, slik at belastningene blir mindre på rygg og bekken. Men det er også viktig at du ikke sitter for lenge i samme stilling, da dette kan være med å trigge smertene igjen.

Prøv å ha noe fysisk aktivitet som ikke virker belastende på rygg og bekken. Et eksempel her er svømming, ettersom kroppen er vektløs når du trener i vann. Virkningen av treningen er den samme, og du styrker dermed muskulaturen i rygg og bekken. Du kan også gjøre enkle øvelser hjemme for å styrke bekkenbunnmuskulaturen. Dette er musklene som støtter opp organer i underlivet og som kontrollerer åpningene til endetarmen, skjeden og urinrøret.

En øvelse du kan gjøre er å enten ligge på gulvet eller sitte på en stol, med en pute mellom lårene. Slapp av i setemuskulaturen og lårene. Lukk så endetarm, skjede og urinrør såpass at du kjenner et slags lite løft inne i kroppen. Hvert knip skal holdes i minst 6-8 sekunder og bør repeteres 10 ganger opptil tre ganger hver dag.

Glem ikke at det også er viktig å finne gode måter å trene magemuskulaturen på, spesielt den tverrgående magemuskel. Når den fungerer optimalt jobber den sammen med ryggmusklene slik at du får god stabilisering i korsryggen. Dette bør du ta tak i så tidlig som mulig i graviditeten slik at du får sørget for mer stabil bekkenbunnmuskulatur med en gang.

Les flere artikler om Kiropraktor

Alt om hekseskudd

Hekseskudd kan være utrolig smertefullt i tillegg til at det kan påvirke hverdagen i stor grad. Hekseskudd blir også omtalt som lumbago. Dette er det du trenger å vite om tilstanden/lidelsen.

Les mer