Hva er isjias og hvordan bli kvitt plagen?

Helsetjenester artikler
Linda Therese Stadeløkken

Mange får ryggproblemer en eller flere ganger i livet. Tilværelse blir snudd opp ned og livskvaliteten reduseres. Isjias er både smertefullt og plagsomt men med riktig behandling kan problemet løses.

Noe av det verste som finnes er å kjenne smerter som skjærer inn i setemuskulaturen og stråler nedover benet.  Det er umulig å finne riktig sittestilling og det å komme seg opp og ut er ikke alltid et alternativ når bena ikke lystrer.  For noen sitter smerten i flere dager før den forsvinner av seg selv mens for andre må det behandling til for å få bukt med problemet. Ofte er isjiasen en stadig tilbakevendende utfordring og skaper mye uforutsigbarhet i livet. Her får du informasjon og tips om hvordan du kan ta tak i sykdommen og sørge for å holde den på avstand.

Ryggsykdommer er en av de største sykdomsgruppene i Norge og det antas at et sted mellom 60 og 80 prosent av befolkningen har hatt ryggsmerter en eller annen gang i livet. Mange som opplever smerter i ryggen tror de har isjias, mens det i realiteten er fem til ti prosent av disse som faktisk får diagnosen.

Hva er isjias?

Isjiasnerven består av flere sammenknyttede nerver med rot i nedre del av korsryggen. Dersom det oppstår trykk eller hevelse mot en eller flere av disse nerverøttene får man det som kalles isjias.
Denne sammensetningen av nerverøtter danner altså isjiasnerven.

Isjiasnerven starter nederst i korsryggen og går i bane nedover og under bekken, bakre del av hoften og under setemuskulaturen og videre ned på baksiden av låret og ned til under fotbladet og ofte helt ut i tærne. Isjiasnerven deler seg ved kneet og går videre ned leggen i to baner, en på utsiden og en på baksiden.

Typisk for diagnosen isjias er at smertene følger isjiasnervens bane fra rygg- eller setemuskulatur og nedover benet helt til fot og tær.

Isjias kan forekomme i alle aldersgrupper men er mest vanlig for mennesker mellom 30 og 50 år.

 

Årsak til isjias

Det er flere årsaker til isjias men de vanligste årsakene er prolaps av mellomvirvelskiven, betennelse eller hevelse rundt isjiasnerven. Dette kan oppstå ved slitasjeforandringer, forkalkninger eller skader på muskler rundt nerven som fører til økt trykk eller irritasjon. Flere grunner til at denne tilstanden oppstår i kroppen er feilbelastning over lengre tid som følge av mye sitting, ensformige bevegelser eller akutt skade.

  • Prolaps av mellomvirvelskive. I ryggraden finnes det som kalles mellomvirvelskiver. For at ryggraden skal kunne bøyes og tøyes uten at mellomvirvelskivene skraper mot hverandre er disse skivene fylt med en geleaktig masse som fungeres på samme måte som støtdemperne på en bil. Massen holdes på plass av en bindevevsring. Dersom det av en eller annen grunn oppstår økt trykk på massen eller et lite brist i bindevevsringen kan gelemassen tyte ut og skape irritasjon eller trykk på selve isjiasnerven.
  • Trang ryggmargskanal/Spinal Stenose. Dersom det oppstår ekstra forkalkning i ryggmargskanalen vil dette gjøre kanalen trangere og nerver i ryggmargen kan komme i klem.
  • Stive muskler eller betennelse. Dersom rygg- og setemuskulatur av en eller annen grunn stivner eller blir betente, kan dette føre til at isjiasnerven blir irritert eller klemt. Da vil man oppleve isjiassmerter på samme måte som ved forkalkning og prolaps.
  • Før høyt spenningsnivå i kroppen over lengre tid kan påvirke stabiliserende muskler og gi feilbelastning som vil irritere isjiasnerven.
  • Feil sittestilling. Det å jobbe i en ensformig eller feil sittestilling vil over tid kunne skape økt trykk på nerver og rygg og skape irritasjon på isjiasnerven.
  • Akutt skade. Mange bruker mye tid på trening og det er bra så lenge man trener riktig. Her kan mangel på kunnskap om kroppens muskulatur skape situasjoner som gjør at du løfter for tungt, vrir muskler på feil måte eller påfører kroppen slitasjeskader. Dette kan igjen gi betennelsestilstander eller direkte skader på muskler som igjen vil påvirke isjiasnerven.
  • Tilbakevendende ryggproblemer kan påvirke hele ryggen og også ryggraden og virvlene. Slik kan det oppstå spenninger og økt trykk rundt isjiasnerven.

 

Symptomer på isjias

Symptomene er svært varierende fra person til person. Noen kjenner smerter fra setemuskulaturen og nedover baksiden av låret og helt ned til foten, mens andre kan kjenne smertestrålingen fra nedre korsrygg og langs isjiasnervens bane ned mot kneet. Enkelte føler en nummenhet og en stikkende følelse langs låret, noen har smerter helt ut i tærne og noen føler at benet ikke er helt med og opplever svikt i benet når de går. Isjias går ofte ut på at man mister kraft i benet, det kan være lår, kne, legg eller fot. Dette er fordi isjiasnerven som ligger i klem ikke klarer å sende ut riktige signaler til de forskjellige kroppsdelene. Det kan da oppleves å bli vanskelig å gå på hælen eller tærne.

  • Smerter eller kramper nedover låret
  • Strålende smerte fra setemuskulaturen og ned langs hele benet
  • Nummenhet eller prikking i huden eller i leggen og foten
  • Smerter som oppfattes som «tak» elles «støt» i benet eller setemuskulatur
  • Smerter i korsrygg. Enkelte opplever smerter nederst i korsryggen men slik er det ikke for alle

I noen få tilfeller kan prolaps skape trykk på ryggmargen og videre til nervetrådene som går til urinblæren. Dette kan føre til problemer med vannlating eller forstoppelse i forhold til avføring. I slike tilfeller vil behandling være kirurgisk inngrep og det vil ofte være behov for en tverrfaglig vurdering. Her vil kiropraktor henvise til spesialist eller sykehus for MR, CT og nærmere utredning.

 

Falsk isjias eller isjialgi

Falsk isjias har symptomer som er veldig like isjias. Smertene begynner ofte nederst i korsryggen eller i setemuskulaturen og videre nedover baksiden av låret. Falsk isjias utløses av muskelspenninger, betennelse eller skade og irritasjon av ledd i nedre del av rygg og setemuskulatur. Falsk Isjias følger ikke isjiasnervens bane nedover i benet og ut i fot og tær slik som isjias og gir ikke den samme utbredelse av smerte. Majoriteten av mennesker som opplever isjiassmerter har betegnelsen falsk isjias eller isjialgi. Denne tilstanden skal ikke opereres og kan behandles med kiropraktorbehandling.

De vanligste og utløsende årsaker til falsk isjias er:

  • Låsing av ledd i korsrygg og bekken
  • Muskelknuter
  • Betennelse i senefester rundt hofte og setemuskulatur
  • Skade i mellomvirvelskive

Symptomer på isjialgi kan være:

  • Skarpe til moderate smerter i nedre korsrygg og sete
  • Smerter som stråler nedover bakenden og lår
  • Smerter som kjennes ut som elektriske støt
  • Normale reflekser uten lammelse
Forebygging

Dersom du opplever isjiaslignende smerter og symptomer er et viktig å få stilt riktig diagnose. Dette kan du gjøre ved å ta en klinisk nevrologisk undersøkelse hos en kiropraktor. En kiropraktor vil kunne henvise pasienter til MR eller CT undersøkelser på lik linje som leger.

Forebyggende behandling hos en kiropraktor vil dreie seg om å bedre bevegeligheten i leddene rundt isjiasnerven for å lette på trykket rundt isjiasnerven. Slik behandling vil øke blodsirkulasjonen og hjelpe kroppens egen evne til å reparere seg selv. Samtidig vil behandlingen hjelpe kroppen med å bli kvitt unødvendige slaggstoffer. En kiropraktor bruker flere teknikker og metoder for å få bukt med problemet og smertene.

  • Behandling som øker bevegelighet av ledd
  • Tøyning
  • Muskelbehandling
  • Nevrologisk behandling
  • Stabiliserende behandling
  • Fysiske øvelser

For å unngå falsk isjias og smerter i korsrygg og setemuskulatur er det lurt å tenke forebygging. Det å være i bevegelse er sunt for kroppen og man unngår muskelspenninger. Det er godt for rygg og kropp med varierte bevegelser og en tur i skog og mark hjelper både på kroppen og sinnet.
Jevnlige økter med bøying og tøying hjelper å holde leddene myke og man unngår irritasjon som følge av stramme muskler. Samtidig er det svært gunstig med massasje for å holde kroppen løs og ledig. Treningsformer som pilates og yoga inneholder gode øvelser for kroppens indre kjernemuskulatur og er med på å øke kroppens fleksibilitet og styrke.

Her er 3 gode øvelser mot falsk isjias

Tøying av setemuskulatur

Ta frem en treningsmatte og legg deg flatt ned på ryggen. Deretter bøyer du det høyre benet og legger det over venstre lår. Så tar du et godt grep om ditt venstre lår og trekker det mot brystet. Når du kjenner at det tøyer på baksiden av låret og setemuskulaturen, på den siden du tøyer, Holder du posisjonen i 30 sekunder mens du hele tiden utfordrer smerten ved å trekke litt til. Deretter gjør du det samme på andre siden. Repeter øvelsen 3 til 5 ganger på hver side.

Tøying av ryggen

Stå på alle fire på en treningsmatte. Forsøk å holde kroppen i en rett linje. Deretter senker du kroppen sakte slik at bakenden hviler på leggene. Hold ryggen avslappet, strekk armene rett frem, bøy hodet naturlig nedover og tøy. Hold øvelsen i 30 sekunder og tøy kroppen så langt bakover du klarer. Her skal du kjenne at det strekker seg i nedre del av rygg, hofte og setemuskulatur. Gi øvelsen 4-5 repetisjoner.

Mobiliseringsøvelse av isjiasnerven

Ligg flatt ned på gulvet med ryggen ned. Bøy det ene benet oppover mens det andre benet blir liggende flatt ned. Ta et godt tak med begge hender under låret på det bøyde benet og strekk benet rolig ut samtidig som du trekker låret mot deg. Her er det viktig å gjøre rolige og kontrollerte bevegelser.

Pust med magen og hold øvelsen i 30 sekunder. Bøy så benet tilbake og slapp av. Deretter gjentar du øvelsen med det andre benet. Repeter øvelsen 3 ganger på hvert ben.

Dette kan være svært ubehagelig ettersom du her vil tøye selve isjiasnerven, og det kan lønne seg å se an smertene i forhold til tøyningen.