Dette bør du vite om lumbago

Linda Therese Stadeløkken

Er du en av de 65-80% av befolkningen som opplever akutt Lumbago og vet ikke hva du skal gjøre med det? Vi har gode råd og tips som kan hjelpe deg!

Lumbago er smerter i korsryggen som gjerne stråler nedover lårene og rompa, men skal ikke forveksles med Isjas av den grunn. Smertene kan være så sterke at du blir helt immobilisert og det eneste alternativet kan være smertestillende og betennelsesdempende. Men det finnes også andre ting du kan gjøre!

Ta gjerne en time hos en fysioterapeut, osteopat, naprapat eller kiropraktor for å bli bedre kjent med kroppen din og da spesielt rygg og lavere korsrygg. Da kan du få mer informasjon om hva du kan gjøre for å passe på nettopp din rygg. Dere kan sammen sette opp en liste over aktuelle tiltak nettopp for deg, slik at du kan holde ryggen frisk. Spesielt om du kommer litt opp i årene og du merker at ryggen og kroppen blir stivere, kan det være greit å sette i gang så du kan forbedre formen og kanskje klare å unngå korsryggsmerter eller hekseskudd som det også kalles.

Tenk forebyggende

Veldig mye kan gjøres ved å sørge for at du får en mer aktiv hverdag. Ved å være i aktivitet så får leddene dine den smøring de trenger og står derfor lettere imot eventuell slitasje. Det er ikke sånn at det kreves veldig store endringer heller. Bor du i bygård eller blokk? Ta trappene istedenfor heisen, det vil si om du ikke bor i 14 etasje da. Da kan du begynne å ta trappene når du skal nedover, det er også aktivitet og ikke så mye press på ryggen og beina som når du går opp over. Nøkkelen er å huske at absolutt alt hjelper! Regelen sier at du skal gå minst 30 minutter til dagen, så har du normal og god form. Det er noe de fleste kan klare om de ikke har noe som hindrer dem i det.

 

Gå litt hver dag, minst

Hvordan ligger du an med daglige aktiviteter ellers? Er det sånn at du har en jobb du må komme deg til hver dag? I så fall kan du jo vurdere om det er sånn at du kan sykle eller gå frem og tilbake til jobben. De fleste større byer i Norge har gode sykkelveier som er stabile å sykle på. Du trenger heller ikke å kjøpe den dyreste sykkelen som finnes. Finn deg en som har flere gir og gode hjul som tåler litt. Sørg for at du har et godt sete som passer din bakdel. Da slipper du unna mye smerter i korsrygg og ikke minst rumpa! De første gangene kommer du antagelig til å tenke at dette er ikke verdt det, men etter en stund vil du merke fordelene det har for korsryggen.

dette bør du vite om lumbago

Finnes det et sted i nærheten av deg hvor du kan svømme? Det kan være ute i naturen eller en svømmehall, det viktigste er at da kan du bevege deg til og fra svømming, og få trent en time, kanskje til og med i oppvarma basseng!

Dette er også en av de absolutt beste måtene å trene på ettersom du bruker musklene dine, men du er vektløs og dermed vil det ikke gi slitasje på ryggen og andre muskler. Faktisk kan du oppleve at dette løser opp knuter og spenninger i ryggraden.

Enkle huskeregler

Du kan trene hva du vil og bevege deg, selv med lumbago. Det som avgjør er hvorvidt du faktisk opplever smerte når du beveger deg. Gjør du det, så ikke følg på med en hel haug smertestillende, det gjør ting bare verre. Hvorfor? Jo fordi smertene er kroppens måte å si fra om at det er noe galt. Når du ikke kjenner smertene kan du være fristet til å pushe kroppen mer enn den burde pushes og da forverrer du smertene og slitasjen slik at du faktisk kan bli sykere av det.

Selv om all fysisk aktivitet hjelper er det viktig å fokusere på å styrke muskulaturen i området rundt rygg og mage, fordi dette er kjernemuskulatur som holder kroppen din oppe. Dette er spesielt viktig om du er i lite aktivitet eller dårlig fysisk form. Ved å jobbe fokusert med dette så vil du også bli mer bevisst på hvordan styrke i rygg, mage og bekken, faktisk påvirker hele din fysiske helse. Det gjør at du lettere kan se når du er i ferd med å bli i dårligere form og dermed har større sjanser for lumbago. Skulle du bli dårlig, husker og vet du akkurat hva du da kan gjøre for å forbedre styrken i rygg, mage og bekken.

Ikke glem at mye handler om å stabilisere de dype ryggmusklene slik at muskulaturen blir sterkere og mer stabil over tid. Et eksempel på hva man kan gjøre da er å gå i skog og mark. Det er kanskje verre på vinterhalvåret å få dette til med mindre man klarer å finne en kjærlighet for langrenn eller andre vintersporter. Men på våren og sommeren er det jo helt fantastisk å bevege seg ute. Du kan gå til et tjern eller et vann i nærheten av deg, og ta deg en svømmetur. Husk også å få tøyet ut litt, det er også en viktig måte å få stabilisert ryggmuskulaturen på. Har du allerede problemer med akutte ryggsmerter kan du også bruke en ispose på stedet du har vondt, og lar den være der i 15-20 minutter.

Har du fått lumbago?

Har du først fått akutte ryggsmerter så er det en del ting du kan gjøre for å få det bedre, og det dreier seg i stor grad om å følge de tipsene vi har gitt for å forebygge. De kan nemlig også brukes når akutte ryggsmerter er et faktum, så lenge man tar hensyn til smerte, og sørger for å bruke ispose og tøye ut. Gjerne også bruk milde treningsformer som svømming. Det meste av smerter vil gå bort av seg selv med tiden, men det er ikke kjekt å gå rundt og ha det vondt i to måneder fordi man ikke gjør noe for å forbedre problemet annet enn å drukne det i smertestillende. Men hva kan du egentlig gjøre?

Når du først har fått smerter i korsryggen handler det først og fremst om å få en ordentlig diagnose på hva som er problemet. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, for det er mange du kan gå til for å få hjelp til problemet men i utgangspunktet er det best å få til fysioterapeut eller kiropraktor for å få en ordentlig diagnose. Kiropraktoren har god kunnskap om alle kroppens ledd, men er spesielt god på ryggsøylen.

Kiropraktoren vil gå igjennom din sykehistorie sammen med deg. Her nytter det ikke å unngå å fortelle ting, det kan faktisk være med på å forhindre at du får riktig diagnose. Din oppgave er å gi informasjonen, og kiropraktorens oppgave er å vurdere informasjonen. Fortell om symptomer, fortell om ting som har skjedd før som kan ha påvirket din ryggsøyle, andre ledd og muskulaturen. Vær ærlig om det er sånn at du trivs best i sofakroken med Walking Dead på skjermen og chipsposen i hånda. Svarene du får fra kiropraktoren kan kanskje være brutale, men det handler om å lære deg å ta vare på ryggen din og ikke gå inn i ett tiår med smertehelvete fordi du nekter å bevege på deg.

Kiropraktoren vil undersøke kroppen din og se hvordan skjelett og muskulatur fungerer og samtidig finne ut om det er noe som er galt. Noen ganger kan det være nødvendig for kiropraktoren å henvise til CT/MR eller røntgen for å få ordenlig svar på hva det er som er problemet med ditt skjelett eller muskulatur. Om det er snakk om bestemte områder som reagerer spesielt når kroppen er i bevegelse kan det også være snakk om å ta en diagnostisk ultralyd som kan si noe om hvordan det aktuelle området oppfører seg når det er i bevegelse.

Heldigvis er det slik i dag at kiropraktorer og manuellterapeuter regnes som primærkontakter akkurat som leger, tannleger og psykologer. Det betyr at de har selvstendig behandlingsansvar og at du faktisk kan komme til dem uten henvisning. De kan derimot henvise til fysioterapi eller legespesialist og de kan sykemelde deg inntil 3 mnd om det er nødvendig.

Hva med selve behandlingen?

Når kiropraktor i samråd med andre som er kalt inn i saken har funnet den spesifikke årsaken, begynner arbeidet med å finne din individuelle behandling. Kiropraktorene har utrolig mange teknikker de jobber ut ifra og det gjelder å finne den formen for behandling som er absolutt best for deg. Det kan være at du har best av å få manuell terapi, massasje eller triggerpunktbehandling.

dette bør du vite om lumbago

Men mye av opplegget går også ut på å finne ut hva som kan gjøres annerledes i din hverdag sånn at du får det bedre. ER du en av de som sitter i 8 timer på jobb? Da kan det være viktig å se på hvordan du sitter på jobben, har du fått arbeidsplassen tilpasset ergonomisk? For noen kan det være stress som er årsaken til akutte ryggsmerter og da gjelder det å finne metoder for å håndtere dette stresset. Kanskje det er slik at du trenger en runde på stressmestringskurs? Eller begynne å trene mer slik at du får nok endorfiner til å takle stresset i livet? Du kan kanskje benytte deg av Yoga eller former for avspenning som kan få kroppen til å slappe mer av.

Noen ganger kan det være at du faktisk må ta noen vanskelige avgjørelser fordi det er ting i livet ditt som er helt feil for deg. Kanskje du er i et langvarig eller kort forhold som trigger eller stresser deg på et eller annet vis. Kanskje du er i en konflikt på arbeidsplassen som tar mye nattesøvn og øker stressnivået. Kanskje du er arbeidsledig og motløs. Alt dette er ting som kanskje ligger dypere psykologisk og da kan det være nødvendig å få noen timer med en psykolog, en coach eller noen som kan bistå deg i å håndtere den vanskelige livssituasjonen på tilfredsstillende vis. Da kan du velge å gå privat eller gjennom henvisning fra legen din.

Om det er slik at ting i livet ikke er bra, må man gjerne bruke lang tid på å få dette på stell igjen. Hjernen tar som regel ingen snarveier, den må gjennom de prosesser den må gjennom. Men det som er viktig er at du gjør det fysiske arbeidet også i denne tiden, slik at du kan få korsryggen din på stell. Det å gå med kroniske smerter vil i lengden bare gjøre det verre for deg psykisk. Det kan jo helt klart være litt sånn hvem kom først, høna eller egget. Men en ting er sikkert og det er at både fysisk og psykisk helse ofte henger sammen og må behandles sammen.

Det finnes jo helt klart mange alternative behandlinger også som kan være spennende å prøve, så her er det alt etter hva du selv har trua på at kan virke for deg og passe din livsstil, selv om det i noen tilfeller er slik at det må livsstilsendring til for at problemene i korsryggen skal forsvinne. Skulle det nå en gang være slik at du føler du trenger mer eller andre måter for behandling en kiropraktor gir, kan du for eksempel prøve ut fysioterapeut (manuellterapeut), naprapat eller osteopat. Fysioterapeuten har gjerne fokus på veiledning og øvelser som man kan bruke for å bli sterkere i rygg, bekken og mage muskulatur og er helt stuereint i forhold til de alternative metodene. Om de for eksempel tar videreutdanning så kan de bli manualterapeuter og benytte en del av de samme teknikkene som kiropraktoren gjør.

Mange har også opplevd bedring med bruk av for eksempel naprapat, osteopat eller kanskje til og med akupunktur. Osteopaten jobber for eksempel ut i fra den biopsykososiale modellen som sier at god helse ikke bare er fravær av sykdom, men også fravær av smerter og funksjonsplager i muskel og skjelett. Naprapatene opererer i hovedsak uti fra det samme som kiropraktorene og fysioterapeutene men er regnet som en alternativ behandling.