Bli kvitt migrene med kiropraktor

Linda Therese Stadeløkken

Hva gjør man når migreneanfallet reduserer livskvaliteten og smertene stadig er tilbakevendende uten at medisinen har noen effekt?

Slik opplever mange mennesker en fortvilet hverdag med migrene. Ønsket om å få bukt med smertene er stort og mange fortviler over medisiner som ikke gir tilstrekkelig smertelindring.

Marie Bye har slitt med migrene i 20 år. Hun er 37 år og mor til tre. Hverdagen er hektisk med to barn på 7 og 8 år i tillegg til en pubertal 14 åring, en mann i fullt arbeid og egen jobb som sykepleier.  Ukedagene preges av oppfølging av alle barna på skolen og aktiviteter og det er kjøring både sent og tidlig. I helgene er det fotballcuper, teaterøvelser og det blir liten tid til avslapping. Roen kommer som oftest først på søndagene. Og da tar de gjerne en tur i skogen eller til bestemor på middag.
Men selv før livet ble såpass hektisk var Marie mye plaget av hodepine i form av migrene. Og når den kommer så sitter den i hodet i tre dager.

Det er veldig slitsomt og skaper en del uforutsette vanskeligheter i hverdagen. Når jeg får migreneanfall så må jeg ligge på et mørkt rom og ha det helt stille rundt meg, forteller Marie.

Stress og migrene

Bare det å gå opp en trapp eller gå en kort tur forverrer migrenesmertene. For å oppnå mest mulig smertelindring er det optimale å ligge stille på et rom så lenge anfallet er pågående, men det er det vanskelig å få til med tre barn og en mann som jobber hver dag.

Migrene passer ikke inn i et liv med barn, familie og logistikk fordi man blir helt satt ut av spill. Jeg har ikke tid til å ha migrene. Samtidig må ungene følges opp og jeg må bare gå å ha vondt. De verste dagene klarer jeg ikke være på jobb og må bite tennene sammen for å hente barn og følge på aktiviteter. Det er rett og slett et mareritt, forteller Marie.

Når anfallene er på sitt verste hender det av og til at barnas bestemor må komme familien til unnsetning. Far i huset har mye ansvar på jobb og må ofte jobbe sent. Samtidig er det tre barn som skal på forskjellige aktiviteter hele uken igjennom. To av barna er for små til å være hjemme alene og Marie sier at hun av og til lurer på hvordan de får det til. Dagene med migrene har eskalert de siste årene og 37-åringen sier at hun det siste året har hatt to til tre anfall i måneden.

Smertelindring med kiropraktor

Mye av min migrenen er hormonbasert og det er det dessverre ikke så mye å gjøre med. Men dersom jeg kommer meg til kiropraktoren når jeg har migreneanfall, reduseres både smerter og anfallsperioden betraktelig. Kiropraktoren «knekker» opp nakken og jeg blir kvitt migrenen så å si hver eneste gang. Så migrenen har tydeligvis også noe med låsinger i nakken å gjøre. Jeg kan virkelig anbefale å prøve kiropraktor for migrene, sier Bye.

Marie forklarer at kiropraktoren manipulerer låsingene i nakken ved å bruke teknikker som går på vinkel og trykk slik at låsingene gir slipp.

Det kan være litt ubehagelig akkurat i det han utfører øvelsen, men det er absolutt vert det. Han bruker også noen teknikker i forhold i trykkpunkter og drar eller vrir på hode, samtidig som han også gjør noe tilsvarende i kjeven. Når jeg gjør behandlingen i kjeven så kjenner jeg det til og med bak øye, sier hun.

Migrenesmertene avtar i løpet av de neste timene og anfallet er over for denne gang.

Individuell behandling

Marie har gått jevnlig hos kiropraktor i ni år og har hatt god effekt, både forebyggende og akutt. Ettersom den utløsende faktor i forhold til migrene er såpass individuell er det vanskelig å gi et klart svar på hva slags type kiropraktorbehandling som passer for den enkelte. I Marie sitt tilfelle er det flere utløsende faktorer som er årsak til de hyppige migreneanfallene. Men hun er overbevist om at uten forebyggende og akutt behandling hos kiropraktor ville tilværelsen være uutholdelig. Derfor fortsetter hun å gå jevnlig til behandling i tillegg til akuttbehandlingen som både reduserer anfallstid og smerter.

En annen positiv ting ved kiropraktorbehandling er at man da trenger mindre medisiner når lengden på anfallene reduseres, tilføyer 37-åringen.

Spenninger i muskulatur

Da Marie først startet med kiropraktorbehandlingen var hun skeptisk til om det ville gi resultater. Men med over 11 år uten behandling og med mye smerter følte hun at dette uansett ikke ville gjøre migrenen verre enn den var. Møte med kiropraktikken ble redningen selv om anfallene ikke er helt borte.

For å finne ut hva som var årsaken til min migrene, undersøkte kiropraktoren meg grundig samtidig som han stilte mange spørsmål om migrenen og om hva jeg følte utløste anfallene. Han tok forskjellige tester på meg og fant flere låsninger i rygg, nakke, hode og kjeve, sier Maria.

Kiropraktoren fant blant annet ut at Marie hadde låsninger i kjeven, noe som ofte utløser migreneanfall. Kiropraktoren gav henne da et skjema med øvelser om hvordan man slappe av i kjeven.

Ofte tar jeg meg i at jeg strammer kjeven, særlig når jeg er stressa. Da gjør jeg øvelser for å slappe av. Jeg har helt sluttet å bruke tyggegummi, for det utløste flere migreneanfall for meg, forklarer hun.

Fortsetter med behandling

For å kunne opprettholde livskvaliteten er Marie helt avhengig av behandlingen hun får hos kiropraktor. Og selv om anfallene fremdeles er for hyppige har behandlingen hatt en lindrende effekt.

Effekten jeg har gjennom behandlingen hos kiropraktor og kombinasjonen mellom de forskjellige metodene og teknikkene kiropraktoren bruker, har vært av stor betydning for meg. Dette er noe jeg kommer til å fortsette med så lenge jeg ser at effekten gir meg økt livskvalitet og overskudd i hverdagen, avslutter Marie Bye.

Råd om livsstil og kosthold

Kiropraktorens råd til mennesker med migrene er at mye kan kontrolleres dersom man kombinerer medisiner, behandling, kosthold og livsstil. Maten du spiser vil påvirke blodårene i kroppen din og kan ha stor betydning i forhold til å holde migrenen i sjakk.

Det kan være lurt å skrive en dagbok i forhold til all mat, drikke og nytelsesmidler du har fått i deg i dagene før et migreneanfall oppstår. På denne måten kan man forsøke å finne et mønster i kosthold slik at man i større grad kan unngå visse matvarer og holde migrenen på avstand. Skriv ned dato og klokkeslett da migrenen startet, hvor lenge du sov natten i forveien, hva du spiste/drakk dagen før, tobakkvaner, stress eller andre hendelser. Hvor lenge varte migrenen og hvordan fikk du den til å stoppe.

Til høyre ser du matvarer og annet du bør unngå. For å se hvilke av disse som kan være årsak til din migrene anbefales det å kutte ut alt i starten for så å introdusere en og en matvare tilbake i livet ditt for å se hvordan kroppen din reagerer på akkurat den matvaren eller det produktet.

For å unngå migrene bør du:

  • Unngå sigaretter, koffein og alkohol
  • Trene regelmessig
  • Sove nok
  • Slappe av og redusere stressende faktorer i livet
  • Spise regelmessig
  • Drikke nok vann

Mat som bør unngås er:

  • Sjokolade
  • Ost
  • Matvarer som inneholder aminosyren tyramine som finnes i rødvin, lagrede oster, røket fisk, kyllinglever, fiken og noen typer bønner
  • Nøtter
  • Peanøttsmør
  • Avokado, banan og citrusfrukter
  • Løk
  • Melkeprodukter
  • Bearbeidet kjøtt som inneholder konserveringsmiddelet nitritt (pølser, bacon, salami etc.)
  • Fermentert kjøtt

Les flere artikler om Kiropraktor

Alt om hekseskudd

Hekseskudd kan være utrolig smertefullt i tillegg til at det kan påvirke hverdagen i stor grad. Hekseskudd blir også omtalt som lumbago. Dette er det du trenger å vite om tilstanden/lidelsen.

Les mer